Musisointi kuuluu kaikille

Musiikkikuntoutusyhdistys Musisoiva ry perustettiin rakkaudesta musisointiin, yhteisöllisyyteen ja auttamiseen. Yhdistyksen perustajajäsenet Kaisa, Anna, Maija ja Heidi työskentelivät yhdessä Minun ääneni -hankkeessa ja hankkeen päätyttyä eivät halunneet päättää hyvin alkanutta yhteistyötään. Näin syntyi Musisoiva.

Tarkoitus

Musisoivan tarkoituksena on toteuttaa musiikkitoimintaa, joka edistää kaikenlaisten ihmisten kokonaisvaltaista terveyttä. Musiikkitoiminta on kuntouttavaa ja ennaltaehkäisevää.

Musisoiva edistää etenkin heikommassa asemassa olevien pääsyä musiikin, sen kuntouttavan voiman ja harrastamisen pariin. Lisäksi yhdistys levittää tietoa musiikin terveyttä edistävistä ja kuntouttavista vaikutuksista ja pyrkii vaikuttamaan yhteiskunnassa niin, että kaikilla olisi aidosti mahdollisuus nauttia näistä vaikutuksista.

Toiminta

Musisoivan ydintoimintaa on sovellettu, kuntouttava ja hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävä ja ennaltaehkäisevä musiikkiryhmätoiminta. Lisäksi järjestämme koulutuksia, verkostoidumme alan ammattilaisten ja tutkijoiden kanssa sekä ohjaamme ja autamme jäseniämme hyödyntämään musiikkia omassa työssään.

Tuemme sairaala-, hoiva- ja yhteisömuusikoita työssään musiikin ja hoivan parissa.

Musisoivan perustajajäsenet vasemmalta oikealle: Kaisa Tienvieri, Anna Arola, Maija Halme ja Heidi Sirviö

Musisoiva ry:n hallitus 2024

Kaisa Tienvieri – puheenjohtaja

Maija Halme – varapuheenjohtaja

Anna Arola – sihteeri

Heidi Sirviö – rahastonhoitaja

musisoiva(at)gmail.com

050 359 0522 (puheenjohtaja)

Jokaisella on oikeus vapaasti osallistua yhteiskunnan sivistyselämään, nauttia taiteista sekä päästä osalliseksi tieteen edistyksen mukanaan tuomista eduista.

- YK:n ihmisoikeuksien julistus, 27. artikla

Musisoivan taustaa

Musisoiva ry perustettiin, kun perustajajäsenet Kaisa, Anna, Maija ja Heidi halusivat jatkaa Minun ääneni -hankkeessa alkanutta yhteistyötä kulttuurihyvinvoinnin parissa. Minun ääneni -hanke toimi vuosina 2021–2024. Hankeessa järjestettiin musiikkitoimintaa muistisairaille ja heidän läheisilleen, koulutettiin ammattilaisia ja vapaaehtoisia musiikkikuntoutuksen pariin. Hanke järjesti myös osallistavia konsertteja ja yhteislaulutilaisuuksia sekä viesti aktiivisesti musiikin hyvinvointivaikutuksista ja erityisesti musisoinnin vaikutuksista muistiin ja aivoterveyteen.

Voit lukea lisää Minun ääneni -hankkeesta hankkeen verkkosivuilta. Minun ääneni -hanke